ورق ها و رول های آهن روغنی

ورق ها و رول های آهن روغنی، اسید شور، سیاه، گالوانیزه، ورق های فولادی و ورق های آتشخوار


پس از انجام نورد گرم، سطح ورق دارای اکسید و ناخالصی هایی است و همچنین ابعاد آن از دقت کافی برخوردار نمی باشد. با اسید شویی سطح و انجام نورد در دمای محیط، ورق دارای کیفیت سطحی بالا، تلرانس ابعادی دقیقتر و استحکام بالاتر می شود. به محصول این فرآیند اصطلاحاً نورد سرد می گویند که به دو صورت آنیل شده و فول هارد در بازار موجود می باشد. ورق آنیل شده در انتهای فرآیند تولید به منظور محافظت از سطح ورق و جلوگیری از زنگ زدن مجدد آن و همچنین به منظور تسهیل فرآیند های تولید بعدی بر روی ورق نظیر کشش، مقداری روغن بر سطح ورق پاشیده می شود. به همین علت این ورق در بازار ایران به ورق روغنی نیز مرسوم است و معمولاً دارای قابلیت کشش بیشتری نسبت به ورق فول هارد بوده و کاربرد بیشتری دارد. ورق فول هارد نیز در مواردی خاص مصرف شده و بیشتر به عنوان ماده اولیه ورودی خطوط گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد. ورق روغنی ممکن است به دو صورت کویل و شیت در بازار مصرف گردد و بسته به کاربرد نهایی میزان استحکام و قابلیت کشش آن مشخص می گردد. تولید کننده ها : فولاد مبارکه اصفهان – صنایع هفت الماس – فولاد غرب آسیا – قزاق – آرسلور میتال Arcelor Mittal – پوسکو POSCO

Grade: ST12- ST13- ST14- ST16- ST37- ST44- ST52- SAPH370- SAPH440- HE390D- STW22- SPFC- STW24- S235JR- S235JO





ویژگی ها


ضخامت: از 0.30 میلیمتر تا 50 میلیمتر

Thickness: 0.30 mm min to 50 mm max


عرض ورق ها: از 1000 میلیمتر تا 2000 میلیمتر

Sheet Width: 1000 mm min to 2000 mm max


عرض رول ها: از 800 میلیمتر تا 1500 میلیمتر

Coil Width: 800 mm min to 1500 mm max


طول ورق ها: از 2000 میلیمتر تا 8000 میلیمتر

Cut to length: 2000 mm to 8000 mm


مصارف و کاربردها



انواع ورق ها


ورق های سیاه:

به ورق‌هایی می‌گویند که کاربردهای ساختمانی دارد و از نظر کیفیت به اصطلاح از ST33 شروع می‌شود وبه ST52 ختم می‌شود. ورق‌های ST37 از نظر سختی و نرمی معمولی می‌باشد و هرچه پایین تر از ST37 باشد ورق نرم تر می‌شود. به عبارتی هرچه عنصر کربن در ورق‌های فولادی بیشتر باشد ورق سخت تر می‌باشد مانند ST52 . ورق‌های گرم در کارخانه‌های فولادسازی مستقیماً از شمش ورق (بیلت) و گنداله آهن تولید می‌شود و اولین مراحل تولید ورق می‌باشد. برخی ورق‌های فولادی در گروه گرم(سیاه) می‌باشد. که قابل کشش می‌باشد. جهت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین که اصطلاحاً DD11 و DD12 و DD13 و همچنین STW22 و STW24 که نرم تر می‌باشد. قابل استفاده است و برخی دیگر در گروه گرم (سیاه) می‌باشد که سخت می‌باشد جهت تولید لوله‌های تحت فشار و مخازن نفتی و غیره با استانداردهای SPHT1 – SPHT2 – SPHT3 – SPHT4 همچنین ورق‌های A285 با گرید GR سی (C) با ۹۰ A596 با گرید GR55 تا ۹۰ نیز برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق‌های اسید شویی:

از ورق‌های گرم تولید می‌شود که طی پروسه ایی اسیدشویی می شوند و زغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و قدری ظاهر ورق براق تر می‌شود یعنی نزدیک به ورق روغنی است. به فرآیندی که طی آن چربی های روی ورقی که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود، اسیدشوئی می گویند. وزن ورق های اسیدشوئی مانند ورق های نورد گرم (سیاه) می باشند. ورق‌های دیگری که برای لوله‌های نفت و گاز مناسب می باشند کیفیت GRB و X42 و X46 و X52 psl ۲ را دارا هستند. همچنین برای کشتی سازی ورق‌های با کیفیت GR.A و NVA می‌باشد. برخی ورق‌های فولادی جهت رینگ و شاسی اتومبیل بکار میرود که بایستی ضد سایش و سخت باشند که از کیفیت SAPH370 SAPH310 تا SAPH440 برخوردارند. همچنین کیفیت QSTE ۳۸۰ نیز ضد سایش و سخت می‌باشد.


ورق تین پلیت:

به ورق هایی با ضخامت ۰.۱۶ میلی‌متر تا ۰.۴۵ میلی‌متر گفته می‌شود که بیشتر جهت قوطی‌های چای ، کنسرو ، مواد غذایی و روغن‌های نباتی استفاده می‌شود که جهت مصون سازی مواد غذایی یک لایه قلع روی ورق سرد (روغنی)ST12 پوشیده شده است. گاهی اوقات دو طرف ورق قلع یکسان ندارد (یک طرف ۲.۸ و طرف دیگر ۵.۶) که طرف قلع بیشتر جهت داخل ظرف و طرف قلع کمتر جهت بیرون ظرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تین پلیت ها از نظر سختی و نرمی به ۳ گروه شامل تمپر ۲ که نرم و تمپر ۳ که معمولی و تمپر ۴ که سخت بوده تقسیم می‌شود.


ورق های گالوانیزه:

از ورق‌های سرد (روغنی) تولید می‌شود که ورق‌ها طی پروسه ای نسبتاً طولانی در تمام سطح ورق مقدار چندین میکرون فلز روی را در سطح ورق می نشانند تا ورق در مقابل زنگ زدگی مقارم شود و هر چقدر مقدار فلز روی (zn) بیشتر پوشانیده شده باشد اصطلاحاً کتینگ ورق بالاتر میرود ورق‌های چینی معمولاً کتینگ ۱۰۰ الی ۱۲۰ و ورق‌های کره ای ژاپنی و هندی و غیره تا کتینگ ۱۸۰ را دارا هستند.


ورق های رنگی



















معمولاً ورق های گالوانیزه را در کوره های خاص رنگ پاشی می کنند تا ورق رنگی تولید شود. ورق های رنگی در سقف سالن ها و کانکس مورد استفاده است و در رنگ های متنوعی تولید می شود که دارای استاندارد یکسانی در تمام دنیا می باشد. این استاندارد به نام رال رنگ شناخته می شود، تقریبا بیش از ۱۶ رنگ متنوع ورق رنگی تولید می شود که عبارتند از: سفید یخچالی – رال 9016، کرم – رال 9010، قرمز – رال 3000، قرمز گوجه ای – رال 3020، آبی نیسانی – رال 5015، آبی کاربنی – رال 5018، نارنجی – رال 2004 و رال 2003، زرد – رال 1023، زرد لیمویی – رال 1028، بنفش – رال 4005، سبز چمنی – رال 6024، سبز تیره – رال 1860، صورتی – رال 4003، قهوه ای رنگ سفال – رال 8004، قهوه ای سوخته 8018.



ورق روغنی سرد

This post is also available in: English (English)

تولید ورق استیل فنر

به سایت bohlerco.com فیدار مهم پیشرو خوش آمدید.

https://bohlerco.com/

×

سلام!

برای چت در واتس اپ بر روی گزینه پشتیبانی کلیک نمایید و یا درصورت تمایل می توانید به آدرس info@Bohlerco.com  ایمیل ارسال نمایید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟