فولاد سردکار

فولاد تندبر/ فولاد خشکه هوایی/ فولاد ابزار سردکار/ فولاد ابزار گرم کار

کربن

کربن عنصریست  که در تمامی فولادهای ابزار وجود دارد و در خواص سختی پذیری نقش مهمی ایفا می کند. باتوجه به نقش کاربید در خواص مقاومت به سایش فولادهای تندبر، سردکار و گرمکار اهمیت میزان کربن در این فولادها دو چندان می شود.

منگنز

منگنز نیز همانند کربن در تمامی فولادها حضور دارد.در فرآیند فولادسازی منگنز تا میزان %0.6 بعنوان یک عنصر اکسیژن زدا بحساب می آید. درمقادیر بالاتر از %0.8 بعنوان یک عنصرآلیاژی بکار می رود.

سیلیسیم

این عنصر تا میزان %0.2 در تمامی فولادها بکار میرود و بعنوان یک عنصر اکسیژن زدا به طور وسیع در فرآیند فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیسیم برخلاف عناصر کاربیدزا (از قبیل MO ,Cr ,Mn ) یک عنصر گرافیت زای قوی می باشد. در حضور منگنز، کرم و مولبیدن خواص استحکام و سختی پذیری بالایی به فولادهای ابزار می بخشد.

کرم

کرم در فولادهای ابزار در مقادیر مختلف بکار می رود. بنابراین بعد از کربن بعنوان یک عنصر اصلی بشمار می آید که به نوع عملیات حرارتی و مقادیر مختلف کربن انواع کاربیدها را تشکیل می دهد.

نیکل

اصولا نیکل بهمراه کرم در فولادهای ابزار بکار می رود. نیکل در فولادها جهت بهبود خواص چقرمگی می باشد و به تنهایی در افزایش سختی پذیری تاثیری ندارد، ولی با کاهش دمای سختکاری، فولاد را برای هواسختی بجای خنک کردن در روغن مناسب می نماید. فولادهای ابزار کربن-نیکل با میزان کربن پایین برای عملیات سمانته مورد استفاده قرار می گیرند.

وانادیم

حضور وانادیم درفولادهای ابزار به دو دلیل می باشد
1-تصفیه ساختار دانه
2-رفتارکاربید وانادیم (یعنی پایداربودن کاربید وانادیم در دمای بالا و حل نشدن آن در این دما)
افزایش وانادیم بدلیل تشکیل کاربید و تصفیه دانه های آستنیت،کاهش سختی پذیزی فولاد را بهمراه دارد. حرارت بالاتر از دمای سختکاری (نزدیک دمای سولیدوس) باعث حل شدن این کاربیدها در آستنیت می شود و در چنین شرایطی وانادیم سختی پذیری فولاد را افزایش می دهد.

تنگستن

تنگستن با افزایش دمای A3،همانند کرم منطقه گاما را تنگتر می نماید. این عنصر کاربیدهای پایداری را تشکیل می دهد که حلالیت این کاربیدها در دمای بالا بسیار کند می باشد. تنگستن علاوه برکند کردن استحاله آستنیت به مارتنزیت، از رشد دانه نیز جلوگیری بعمل می آورد. در فولادهای تندبر و گرمکار، تنگستن باعث افزایش سختی در دمای بالا می باشد.

مولبیدن

در فولادهای ابزار مقداری از مولیبدن در فریت حل می شود و مقداری از آن با کربن ترکیب می شود و کاربید را تشکیل می دهد. مولبیدن میزان سختی پذیری فولاد را بشدت افزایش می دهد. مولبیدن نیزهمانند تنگستن بیشتر درفولادهای گرمکار و تندبراستفاده می شود.

کبالت

این عنصر بیشتر در فولادهای تندبر بکار می رود و در فولادهای ابزار کربنی و کم آلیاژ کاربرد چندانی ندارد.خواص شیمیایی آن شبیه نیکل بوده ولی ساختار کریستالی آن متفاوت است.

گوگرد

عموما گوگرد در فولاد یک عنصر مضر می باشد. ولی در سالیان گذشته، این عنصر برای تولید فولادهای خوش تراش اضافه شده است. و فولادهای تندبر با میزان گوگرد بالا جهت بهبود در عمل برش بکار می روند.
[wpdatatable id=2]

https://bohler-co.com/

https://bohlerco.com/

×

سلام!

برای چت در واتس اپ بر روی گزینه پشتیبانی کلیک نمایید و یا درصورت تمایل می توانید به آدرس info@Bohlerco.com  ایمیل ارسال نمایید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟